SUNROOF vs MOONROOF

Masa kini terdapat banyak kenderaan moden yang sudah siap menawarkan ciri panel tingkap di bumbung yang dirujuk kebanyakan kita sebagai bumbung suria (sunroof) atau bumbung bulan (moonroof). Fungsinya adalah mendapatkan limpahan cahaya dan udara segar dari luar.

Tetapi tahukah anda apakah perbezaan antara sunroof dan moonroof? Ada sesetengah kita mendakwa kalau tingkap bumbung itu boleh dibuka, ia disebut sunroof dan begitulah sebaliknya. Betulkah atau kurang tepat? Tidak mengapa, kami akan cuba jawab kemusykilan anda.

BUMBUNG MATAHARI

bumbung-matahari
Menurut Kelly Blue Book (KBB)sunroof asasnya ialah sebarang panel di atas bumbung kereta yang membenarkan cahaya, udara atau kedua-duanya masuk ke dalam kenderaan, tetapi hanya jika panel itu dibuka.

Menurut Open Road Auto Group, kebiasaannya sunroof terdiri daripada dua jenis panel: satu panel mungkin diperbuat daripada logam atau material yang sama dengan siling kereta, dan boleh ditarik balik (retracted) untuk mendedahkan panel kaca di atas. Satu lagi panel pula diperbuat daripada kaca yang boleh dibuka miring atau ditarik balik sepenuhnya dan cara digunakan adalah seperti membuka tingkap di bumbung.

Hari ini, banyak kenderaan menawarkan pelbagai pilihan sunroof kepada pembeli. Menurut Sunroof.org, senarai berikut ialah contoh jenis sunroof yang ada di pasaran masa kini:

1. MIRING-DAN-LUNGSUR (TILT-AND-SLIDE)

tilt-and-slide-sunroof
Juga dipanggil spoiler sunroof, bumbung jenis ini dibuka miring untuk mendapatkan pengudaraan atau boleh dibuka lungsur, dan berdiri di atas bumbung. Majoriti sunroof jenis ini beroperasi secara automatik, dan dapat berfungsi baik dalam kereta berbumbung singkat atau pendek yang tidak dapat memuatkan sunroof jenis lungsur.

2. LUNGSUR ATAS (TOP MOUNT SLIDER)

top-mount-slider
Sunroof ini terdiri daripada panel kaca besar dan duduk dalam trek atas bumbung, dan juga dibuka lungsur di atas bumbung. Ini memberikan ruang kepala maksimum kepada penumpang.

3. POP-OUT

pop-out-sunroof
Sunroof jenis ini dibuka-tutup secara manual dengan panel miring biasanya daripada kaca. Sunroof ini sengaja dimiringkan bagi membolehkan pengudaraan, atau boleh juga ditanggalkan sepenuhnya untuk membuka bumbung kereta.

4. RAG-TOP

rag-top-sunroof
Sunroof besar ini pula diperbuat daripada fabrik dan dibuka secara lipatan (lihat gambar di atas). Ini memberikan pengalaman pemanduan seakan kereta konvertibel.

BUMBUNG BULAN

https://www.suzukipusatbandung.com/wp-content/uploads/2015/09/mooroof.jpg
Bumbung bulan atau moonroof boleh juga dianggap sebagai sunroof kerana berkongsi karakter yang sama iaitu membolehkan cahaya dan udara masuk ke dalam kabin kenderaan. Namun, kedua-dua bumbung itu ada perbezaan karakteristik dari segi material dan fungsi.

Seperti dinyatakan KBB, moonroof secara umum terdiri daripada panel kaca digelapkan (tinted) yang tidak ubah seperti tingkap tambahan atas bumbung. Moonroof biasanya boleh dimiringkan untuk membolehkan udara segar masuk ke dalam kabin, tetapi tidak dapat dibuka penuh – dilungsurkan – seperti sunroof.

moonroof-shade
Seringkali, menurut KBB, moonroof akan memuatkan panel penapis atau pelindung gelongsor dalaman (gambar atas) untuk menghalang cahaya terik masuk ke dalam kabin. Sunroof.org menyatakan, moonroof kebiasaannya ditawarkan pada kenderaan mewah, di mana panel gelongsor boleh dimuatkan penuh sepanjang bumbung.

Walaupun sunroof dan moonroof nampak serupa, sememangnya ada perbezaan antara kedua-duanya. Apabila anda mahu membeli kereta baharu, sila pertimbangkan perbezaan tersebut dan buat pilihan terbaik yang sesuai dengan cita rasa sendiri.

Terima Kasih

Sumber : PanduLaju

Sunz Tint ada membuat pemasangan film cermin gelap..untuk mengetahui harga kami boleh ke https://sunztint.com/catalog/ dan boleh juga hubungi atau whatsapp jerr http://wasap.my/601161994301 (REMY AHMAD) untuk keterangan lanjut

No comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *